Kijkje achter de schermen: app voor toezicht in het railvervoer
Inspecties maken steeds slimmer gebruik van big data. Dennis de Gelder, adviseur bij de Inspectie Leefomgeving en Transport, ontwikkelde een speciale app ter ondersteuning van objectgerichte controles in het railvervoer.
Mislukte inspecties
Jaarlijks voeren zo’n dertig inspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) 1.900 objectinspecties in het railvervoer. Tot nog toe stuurde een planner hen op pad. Het was maar afwachten of de inspecteur ter plaatse de voorgestelde inspectie ook echt kon uitvoeren. Dennis de Gelder van de ILT: “Te vaak bleek dat niet te lukken. Bijvoorbeeld omdat de onder toezicht gestelde niet op de locatie was. Inspecteurs deden dan maar een willekeurige andere inspectie of keerden onverrichter zaken terug. Niet heel efficiënt dus.”
Real time data inzien
Al snel ontstond het idee om een app te ontwikkelen waarmee de ILT-inspecteurs real time kunnen inzien welke inspecties uit het risicogebaseerde handhavingsprogramma nog uitgevoerd moeten worden. De Gelder, die van huis uit softwareontwikkelaar is, zag er wel een uitdaging in die app zelf te maken. In december 2016 gingen de eerste inspecteurs ermee op pad. Inmiddels werken vijftien inspecteurs ermee. De Gelder: “Een app had wel de voorkeur. Tussen de rails je laptop openklappen is immers niet heel handig. Via je smartphone de data induiken was wel zo praktisch. De inspecteurs die met de app op pad gingen, waren meteen erg enthousiast.”
Extra functies
De inspecteurs hebben al allerlei voorstellen voor uitbreiding van de initiële versie van de app gedaan. De Gelder: “Er is weinig fantasie voor nodig om te bedenken wat je hier nog meer mee zou kunnen doen door gegevens slim aan elkaar te koppelen. Zo kan de app ook prima functioneren voor inspecties binnen andere modaliteiten. Ook kwam meteen al de suggestie om er ook een WhatsApp functie in te bouwen, zodat inspecteurs snel kunnen overleggen. En je kunt bedenken hoe je allerlei data uit het inspectieproces direct weer invoert en beschikbaar maakt voor volgende inspecties. Maar de eerste versie hebben we bewust nog maar even beperkt gehouden. Pas na de testfase volgt een evaluatie en verdere besluitvorming, ook over eventueel bredere inzetbaarheid van de app.”
Beter en gerichter inspecteren
Ook al is de eerste versie van de RailApp nog basic, de voordelen ervan zijn nu al evident, aldus De Gelder. “Inspecteurs zijn blij dat ze nu op locatie zelf besluiten kunnen nemen over inspecties, gebaseerd op goede informatie. Onder toezicht gestelden worden niet meer geconfronteerd met overbodige inspecties. En meer in het algemeen kan er zo veel efficiënter geïnspecteerd worden. De planner stuurt ook straks nog steeds inspecteurs op pad. Maar áls ze eenmaal onderweg zijn, kunnen onze inspecteurs veel beter en gerichter hun werk doen. Dat is pure winst.”