Gezocht: docenten LSI (zomer 2024)

De Inspectieraad zoekt docenten voor het Leertraject Startende Inspecteur (LSI). LSI is onderdeel van de Academie voor Toezicht en is gericht op startende inspecteurs van de rijksinspecties. LSI is een inspectie-overstijgend leertraject waarbij gewerkt wordt met verschillende modules die het inspectieproces volgen. We zoeken:

  1. Docent module 2 'Informatie verwerven en voorbereiden'
  2. Acteur module 3 'Objectief waarnemen en oordelen'
  3. Docent module 5 'de Woo'.

Ben jij de ervaren inspecteur die zijn/haar kennis wil delen met startende collega’s? Lees verder wat de verschillende rollen inhouden en hoe je kunt solliciteren.

1: Docent module 2 'Informatie verwerven en voorbereiden'

In module 2 is het belangrijk dat je de deelnemers kunt inspireren hoe je de juiste informatie kunt verwerven om je inspectie goed voor te bereiden. Kijk hiernaar vanuit een onderzoekstechnisch oogpunt, bijvoorbeeld door data-analyse. Ook is er aandacht voor effectmeting, want hoe weet je wat het effect van toezicht is, hoe houd je hiermee rekening in de voorbereiding van je inspectie? 

Hoeveel tijd kost het?
Inzet van docenten in overleg, maximaal 3-4 per jaar. Geschatte tijdsbesteding per groep:
•    8 uur uitvoering
•    4 uur voorbereiding (eerste keer)
•    1 uur voorbereiding (tweede keer en verder)

2: Acteur module 3 'Objectief waarnemen en oordelen'

Module 3 is een tweedaagse module over het juridisch onderbouwen van je werk als inspecteur (op basis van hoofdstuk 5 van de Awb). De deelnemers leren objectief waarnemen en oordelen en kunnen dit juridisch onderbouwen.
De volgende onderwerpen komen aan bod:
•    Aankondigen inspectie
•    Feitelijk waarnemen
•    Waarnemen in gesprekken
•    Oordeel vaststellen
•    Terugkoppelen bevindingen

Wat is jouw ervaring?
Als acteur bij module 3 zit je op de stoel van de ondertoezichtstaande. Je bent inspecteur en je hebt ervaring met gesprekken met ondertoezichtstaanden. Je kunt feilloos inspelen op de deelnemers die oefenen met bijvoorbeeld terugkoppeling geven aan, of bevragen van ondertoezichtstaanden. Daarnaast heb je affiniteit met acteren. De combinatie van dit alles maakt je geschikt voor deze leuke taak.

Hoeveel tijd kost het?
Inzet van acteurs in overleg, maximaal 3-4 per jaar. Geschatte tijdsbesteding per groep:
•    1 x 4 uur uitvoering
•    1 uur voorbereiding

3: Docent module 5 'de Woo'

Module 5 bestaat uit 1 cursusdag, verdeeld in twee onderdelen:
1.    rapporteren
2.    de beleidsmatige kant van de Wet open overheid (Woo)

Momenteel zoeken wij docenten voor het Woo onderdeel.

Wat is jouw ervaring?
Een juridische achtergrond is belangrijk, maar vooral de ervaring om dit in de praktijk toe te passen. De vraag: 'Wat betekent de wet voor mij als inspecteur?' is de hoofdvraag. Deze vraag kan je beantwoorden vanuit het oogpunt van de verschillende typen inspecties.

Hoeveel tijd kost het?
Inzet van docenten in overleg, maximaal 3-4 per jaar. Geschatte tijdsbesteding per groep:
•    2 uur voorbereiding
•    3 uur uitvoering
•    1 uur nawerk

Wat wordt er van je verwacht?

  • Je vindt het leuk om startende inspecteurs te begeleiden in het leerproces en hen te stimuleren om zichzelf te verbeteren. Je doet dat op inspirerende en creatieve wijze. Daarnaast voldoe je in grote mate aan het competentieprofiel.
  • Het docentschap vraagt om een tijdsinvestering voor zowel voorbereiding als uitvoering, mogelijk ook wat nawerk. Ook is er twee maal per jaar een LSI-teambijeenkomst, indien nodig een kleine bijeenkomst van de docenten onderling per module.
  • Om ervoor te zorgen dat de geplande lessen doorgang kunnen blijven vinden, stellen wij een opzegtermijn van twee lessen zodat er voldoende tijd is om een vervanger te zoeken.
  • Bij drie van de zes onderdelen zijn een diner en overnachting inbegrepen. Als docent ben je daarbij aanwezig en ben je benaderbaar voor de deelnemers. Dit geldt ook voor de lunchmomenten.

Welke competenties heb je?

  • Je bent werkzaam in het toezicht en wilt graag jouw kennis en kunde delen met startende inspecteurs.
  • Je bent vakinhoudelijk goed onderlegd. Dit komt duidelijk naar voren door de voorbeelden die je kunt geven wanneer deelnemers hierom vragen. Hierbij weet je verbanden te leggen tussen de verschillende inspecties.
  • Je bent nieuwsgierig naar de actuele ontwikkelingen in je vakgebied en kunt dit toepassen in de lessen.
  • Je kunt overzicht houden en weet deelnemers te motiveren en te stimuleren. Je grijpt in wanneer het nodig is, je laat los waar daarvoor de ruimte is. Je stuurt en begeleidt groepsprocessen tijdens het leertraject om de deelnemers een optimale leerervaring te bieden.
  • Je begeleidt deelnemers bij de transfer van de lesstof naar de praktijk.
  • De sfeer in de groep is erg belangrijk bij LSI. Je bent in staat een veilige omgeving te creëren waarbinnen de deelnemers zich vrij voelen om vragen te stellen en een actieve bijdrage te leveren.
  • Je bent communicatief vaardig en voert dit door in zowel de lessen als de communicatie rondom de lessen.
  • Je houdt oog voor de algemene leerdoelen van het traject en de individuele leerdoelen van de deelnemers. Je weet ‘de cirkel rond’ te maken en geeft de deelnemers op een positieve manier feedback.
  • Je bent leergierig en staat open voor zelfontwikkeling. Hierbij hoort dat je kan reflecteren op je eigen functioneren en bereid bent deel te nemen aan de aangeboden cursussen en/of workshops, gericht op ontwikkeling op didactisch en pedagogisch vlak.
  • Je creëert een optimaal leerklimaat waarin geloof in eigen kunnen en positieve relaties binnen de deelnemersgroep kenmerkend zijn en dat afgestemd is op situatie, praktijk en niveau van deelnemers. 

Wat bieden we jou?

  • Veel leuke collega’s en daarmee een uitgebreid netwerk van docenten uit verschillende Rijksinspecties. Via de Academie voor Toezicht wordt het onderlinge contact gestimuleerd tijdens bijeenkomsten.
  • Toegang tot het Netwerk Publiek Toezicht, een besloten netwerk voor en door toezichthouders en betrokkenen bij het toezicht zoals wetenschappers.
  • De mogelijkheid om je vaardigheden verder te ontwikkelen door middel van cursusdagen, bijvoorbeeld op het gebied van didactiek of andere vakinhoudelijke workshops.
  • Een passende inwerkperiode waarbij oog is voor jouw behoeftes.
  • Ontwikkeling van inhoudelijke kennis door de kruisbestuiving die plaatsvindt tussen docenten en deelnemers.
  • De Academie legt desgevraagd verantwoording af over de tijdsbesteding en de kwaliteit van jouw bijdrage aan jouw leidinggevende.

Solliciteren

Herken je jezelf in één van onderstaande profielen en wil je solliciteren? Stuur dan een korte motivatie en je CV naar academievoortoezicht@inspectieraad.nl. Binnen twee weken ontvang je een reactie.

Neem voor vragen gerust contact op met Hansje Hooghiemstra: academievoortoezicht@inspectieraad.nl of 06 31 104 750. Wij kijken uit naar je reactie!

Aanvullende informatie over het Leertraject Startende Inspecteur

Maatschappelijke context - Module 1
Dit onderdeel bestaat uit twee dagen, aaneengesloten op één locatie met een overnachting. Tijdens de eerste dag wordt kennis gemaakt met elkaar en staat de maatschappelijke context centraal. Tijdens de tweede dag wordt meer stilgestaan bij de rol van de samenwerkende inspecties.

Inspectieoptreden - Module 2 tot en met 6
In dit onderdeel, bestaande uit meerdere modules, staat het inspectieoptreden centraal. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de inspectiecirkel. Deze cirkel is een samenhangend geheel van processtappen om het werk als inspecteur te kunnen doen. Tijdens iedere module wordt de focus op een ander onderdeel van de inspectiecirkel gelegd.

  • De tweede module gaat over informatie verwerven en het voorbereiden van een inspectie.
  • Bij de derde module ligt de focus op objectief waarnemen en oordelen.
  • In de vierde module gaan de deelnemers aan de slag met interveniëren en communiceren.
  • De vijfde module legt de focus op het rapporteren en de Wet Open Overheid (WOO).
  • De zesde module betreft twee intervisiebijeenkomsten. Dit geeft de deelnemers de kans te groeien in kennis, vaardigheden en zelfinzicht.