Jaarplan 2025
In dit Jaarplan kijkt de Inspectieraad vooruit naar het jaar 2025. Onder de download staat de uitgeschreven tekst van het Jaarplan.
Ambities in vogelvlucht
Goed toezicht draagt bij aan (het herstel van) vertrouwen in de overheid. Voor dat goede toezicht is het essentieel dat toezichthouders met elkaar samenwerken en kennis met elkaar delen. Hierin speelt de Inspectieraad (IR) een sleutelrol. Als gremium van inspecteurs-generaal én als het verband van samenwerkende rijksinspecties. Om die sleutelrol succesvol te kunnen invullen, is het cruciaal dat de Inspectieraad en diens activiteiten bekend zijn binnen en buiten de wereld van toezicht. Hetzelfde geldt voor voldoende bewustzijn binnen de deelnemende organisaties van het belang van samenwerking en kennisdeling.
De leden van de Inspectieraad weten elkaar inmiddels goed te vinden. Niet alleen in het leren van en met elkaar door het uitwisselen van ervaringen en kennis, maar ook steeds meer in het gezamenlijk naar buiten treden. Dit heeft de zichtbaarheid en positie van de Inspectieraad duidelijk versterkt. Dit blijkt onder meer uit het feit dat de stem van de IR tot op heden serieus is meegenomen in het wetstraject van de aanstaande Kaderwet inzake de Rijksinspecties. De onderlinge samenwerking heeft ook geleid tot het Meerjarenperspectief 2025-2029 (MJP) dat in het najaar van 2024 is vastgesteld. De belangrijkste ambities van de IR liggen op het vlak van maatschappelijke oriëntatie en responsiviteit, de ontwikkeling van het toezicht inclusief kwaliteitsborging en een verdere versterking van de samenwerking. Niet alleen samenwerking onderling als rijksinspecties, maar ook met andere toezichthouders en tussen toezicht, beleid en uitvoering.
De Inspectieraad geeft onder meer in werkgroepen van inspecteurs generaal (IG’s) en doe-coalities van deskundige professionals zelf invulling aan het MJP. Deze flexibele manier van werken geeft de IG’s de mogelijkheid om hun energie te steken in een of meerdere onderwerpen van hun voorkeur. Bovendien kunnen ze waar nodig snel inspelen op actuele vraagstukken die een gezamenlijke aanpak of visie behoeven.
Het MJP geeft niet alleen richting aan de ambities van de Inspectieraad, maar ook aan de werkzaamheden van Bureau Inspectieraad (BIR). Abstracte begrippen als maatschappelijke oriëntatie en responsiviteit geven we bijvoorbeeld invulling door te investeren in de samenwerking met de Nationale Jeugdraad ter bevordering van jongerenparticipatie in het toezicht. En door samen met inspecties kennis te ontwikkelen op een thema als burgerbetrokkenheid. spannen ons ook in voor een sterke positionering van de IR en toezicht in het algemeen. Door ervoor te zorgen dat in Den Haag mét toezicht wordt gepraat in plaats van óver en dat toezicht, beleid en uitvoering als gelijken in één proces worden gezien. Dat doen we door ons als (B)IR actief op te stellen. Zowel in Haagse processen die relevant zijn voor toezicht als brede maatschappelijke kwesties waaraan de gezamenlijke inspecties een positieve bijdrage kunnen leveren. Andere manieren van invulling geven aan het MJP zijn de intensivering van de samenwerking met marktoezichthouders door bijvoorbeeld het gezamenlijk organiseren van het Toezichtfestival en het blijven stimuleren van het leren van en met elkaar in de Academie voor Toezicht en in workshops en bijeenkomsten. Voor veel van zijn activiteiten hanteert BIR een netwerkaanpak die we komend jaar op sommige punten zullen intensiveren. Deze netwerken en het belang daarvan komen dan ook op meerdere plekken terug in dit jaarplan. We willen met deze aanpak de ontwikkeling van een echte toezichtgemeenschap bevorderen, waarin mensen elkaar makkelijk vinden, met elkaar samenwerken en kennis en visie over toezicht als vanzelfsprekend delen.
Bovenstaande is slechts een greep uit alle activiteiten die genoemd worden in dit jaarplan. De ambitie ligt hoog. Tegelijkertijd is duidelijk dat het MJP vijf jaar bestrijkt en dus lang niet alles in één jaar hoeft te worden gerealiseerd. Daarom zijn er realistische keuzes gemaakt. Dit laat onverlet dat een succesvolle uitvoering van alle voornemens hoge eisen stelt aan de inzet van Inspectieraad en Bureau Inspectieraad en aan de professionaliteit van inspecteurs en hun organisaties. Want zonder de actieve deelname van de inspecties zelf zijn veel van de voorgenomen acties bij voorbaat gedoemd te stranden in schoonheid. Voor IG’s betekent dit dat ze hun eigen organisaties actief meenemen in de ambities van de IR. En voor de medewerkers binnen die organisaties dat ze voldoende tijd en de ruimte krijgen om actief bij te dragen aan het waarmaken van deze domeinoverstijgende ambities.
Algemeen secretariaat
Toezicht is een vak en daarom kun je, ongeacht het domein waarin je werkt, van elkaar leren en ervaringen uitwisselen. Deze gedachte leeft breed binnen de IR en dus zien we nog steeds een stijgende lijn in het aantal netwerken en in de vraag om informatie van elkaar. BIR blijft dit graag op verschillende manieren ondersteunen. Ook buiten de IR maken we steeds meer contact met organisaties waar we samen mee op kunnen trekken om het toezicht te verbeteren en het werk van de overheid effectiever te maken. Dit sluit ook aan bij het MJP waarbij extra wordt ingezet op interne en externe samenwerking.
Het plannen en voorbereiden van deze ontmoetingen neemt het komende jaar weer meer tijd in beslag. Daarnaast blijft het algemeen secretariaat het organisatorische centrum van Bureau Inspectieraad, dat zorgt voor de financiële planning en control en voor een stimulerend werk-, leer- en ontwikkelklimaat binnen het bureau.
In 2025 blijven we daarom inzetten op het verbinden van de inspecties: met elkaar en met stakeholders. Dat doen we onder meer door:
- Het organiseren en uitbreiden van brede netwerk-ontmoetingen, zoals het Toezichtfestival (dit keer samen met de markttoezichthouders) en de Nazomerbijeenkomst.
- De planning en organisatie van de maandelijkse vergaderingen van het Dagelijks Bestuur en de IR.
- Het organiseren en plannen van gesprekken met sparringpartners.
- Het onderhouden van de relatie met de secretarissen-generaal die binnen het secretarissen-generaal overleg (SGO) de portefeuille toezicht beheren.
- Het relatiebeheer met de contactpersonen en managementassistenten van de Inspectieraad.
- Het uitdragen van het nieuwe MJP 2025-2029.
Toezichtbeleid
Onder de vlag van toezichtbeleid werkt de Inspectieraad aan de versterking van de (onafhankelijke) positie van het instituut toezicht in de maatschappelijke, politiek-bestuurlijke en ambtelijke arena’s. Niet als doel op zich, maar omdat rijksinspecties vanuit die positie kunnen bijdragen aan de gezamenlijke maatschappelijke opgaven en aan het goed functioneren van de overheid. Als bijdrage aan de ontwikkeling van toezichtbeleid formuleert de IR voorstellen voor de positionering en ontwikkeling van de rijksinspecties binnen de rijksoverheid. Zo leveren we inhoudelijke inbreng voor het wetstraject Kaderwet op de rijksinspecties aan het beleidsverantwoordelijke ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en de interdepartementale overleggen. Vanzelfsprekend in nauw contact en overleg met de individuele rijksinspecties. De IR wil op basis van praktijkkennis en toezichtexpertise ook bijdragen aan de beleidsontwikkeling rond belangrijke maatschappelijke kwesties. En dan vooral op thema’s die raken aan de functies van toezicht, de relatie tussen beleid, uitvoering en toezicht en ultimo het (vertrouwen in het) functioneren van de overheid. Wij volgen dan ook met bijzondere aandacht de rijksbrede ontwikkelingen gericht op de versterking van het functioneren van de overheid en vertalen die naar de functie van toezicht en rijksinspecties. En we leveren bijdragen aan het publieke debat daarover.
Voor 2025 zien wij in het bijzonder de volgende relevante ontwikkelingen die onze aandacht behoeven en inzet bepalen:
- Vervolg wetstraject Wet op de rijksinspecties: internetconsultatie, advies Raad van State, definitief wetsvoorstel, parlementaire behandeling.
- Nieuwe of hardnekkige domeinoverstijgende maatschappelijke problemen die vragen om een gezamenlijke signalering, agendering of aanpak.
Daarnaast zijn in het MJP ontwikkelambities geformuleerd op het terrein van kwaliteitsbeleid. In het wetsconcept zijn op dit moment namelijk een aantal wettelijke bepalingen opgenomen voor de borging van de kwaliteit van het inspectietoezicht, zoals het formuleren van kwaliteitsbeleid, de verantwoording daarover en een vijfjaarlijkse evaluatieverplichting.
In het licht van het voorgaande ontplooien we het komende jaar verschillende activiteiten:
- Toezichtbeleid: voorbereiden van de inhoudelijke inbreng en strategie van de IR voor het wetstraject Kaderwet rijksinspecties en positionering van toezicht in relatie tot beleid en uitvoering (functioneren overheid). Succes op dit vlak is deels afhankelijk van de snelheid waarmee de wet tot stand komt;
- Kwaliteitsbeleid: verkennen van een gezamenlijk ontwikkeltraject voor intern kwaliteitsbeleid en kwaliteitsborging in het licht van de kwaliteitsbepalingen in de Kaderwet rijksinspecties;
- Reflectieve functie: doorontwikkelen van een gezamenlijke uitoefening van de reflectieve functie op domeinoverstijgende hardnekkige maatschappelijke opgaven. Zo komen we samen met de Nationale Jeugdraad tot een gedeelde reflectie op toekomstige kansen en risico’s.
In de context van dit alles onderhouden en creëren we relevante relaties en netwerken op bestuurlijk en beleidsmatig niveau. Denk aan de Raad van State, Nationale Ombudsman, Algemene Rekenkamer, Tweede Kamer, Onderzoeksraad voor Veiligheid, ministeries, SGO, uitvoeringsorganisaties, marktt oezichthouders, etc.
Academie voor Toezicht
De AvT wil ook in 2025 haar missie trouw blijven: een bruisende plek zijn waar toezichtmedewerkers van verschillende inspecties samenkomen om te blijven leren en groeien. De AvT zet zich in voor een inspirerende en op samenwerking gerichte leeromgeving waar medewerkers uit diverse functieprofielen inspectie-overstijgende kennis, vaardigheden en inzichten kunnen verwerven en delen. Met als doel voortdurende ontwikkeling van toezichtprofessionals en toezichtorganisaties en daarmee bijdragen aan goed toezicht.
De AvT brengt veel tot stand met relatief weinig mensen en middelen. Volgens het MJP van de IR wordt het steeds belangrijker om over de grenzen van de eigen inspectie heen te kijken én te gaan samenwerken. Een gedeeld beeld van ‘goed toezicht’ is daarbij een randvoorwaarde. Dat is onze kracht als AvT: het geven van inzicht in wat goed toezicht is, het geven van inzicht in het inspectielandschap, het vergroten van het bewustzijn dat we het met elkaar moeten doen en het bieden van concrete handvatten om samen te werken. We hebben de afgelopen jaren veel succes gehad met het aanbieden van grote leertrajecten, zowel in aantal edities als deelnemers. Die omvang heeft twee kanten. Voordeel is dat per jaar veel mensen deel kunnen nemen, nadeel is dat het inflexibel maakt. Het duurt lang voordat we veranderingen kunnen aanbrengen.
Alles bij elkaar zijn positionering, samenwerking en adaptiviteit de belangrijkste strategische uitdagingen voor de AvT voor 2025. We gaan hiermee aan de slag door na te denken over de huidige en gewenste positionering en professionalisering van de academie in het licht van gezamenlijk leren. Gelukkig hebben we verschillende netwerken om ons heen die ons hierbij kunnen helpen, zoals de portefeuillehouders AvT in de IR, de docententeams van onze leertrajecten en het contactpersonennetwerk uit de inspecties. We starten ook een netwerk van adviseurs Leren & Ontwikkelen (L&O) om zo verdere kennisontwikkeling en samenwerking op L&O-gebied tussen de diverse inspecties onderling te stimuleren. Onze trajecten zijn voor en door inspecteurs; inspecteurs zijn de doelgroep en de docenten zijn (vaak) inspecteurs. Beide leren hiervan. We trekken dan ook in 2025 weer graag samen op met de inspecties en gebruiken de daar aanwezige mens- en denkkracht.
De (leer)activiteiten van AvT:
Leertraject Startende Inspecteurs (LSI)
In 2025 organiseren we weer 15 uitvoeringen van het LSI. Dit betekent dat meer dan 200 nieuwe inspecteurs worden opgeleid in het vak van toezicht.
Naast het reguliere onderhoud aan het curriculum, dat we met het docententeam uitvoeren, maken we een begin met het vernieuwen en uitbreiden van werkvormen en leeractiviteiten. Ook gaan we in 2025 de teamleiders van de deelnemers meer betrekken. Hierdoor krijgen de deelnemers naar verwachting meer ruimte en gelegenheid om het geleerde toe te passen in de werkpraktijk.
Leertraject Strategisch Toezicht (LST)
Er is een steeds groter wordende interesse in dit leertraject voor toezichtcollega’s die meer verdieping en strategisch inzicht zoeken in hun toezichtwerk. In 2025 kunnen we uitbreiden van drie naar vijf uitvoeringen. Dit leertraject draait geheel op de inzet van interne docenten. Willen we nog meer kunnen uitbreiden, dan zullen we nog meer moeten inzetten op docentenwerving en -professionalisering. We bouwen aan een hecht team van docenten, zoals we dat ook bij LSI doen.
Programma Top Toezichthouders (PTT)
PTT is gericht op de ontwikkeling van toezichthouders op topniveau (IG’s en hun plaatsvervangers) van inspecties en markttoezichthouders en streeft ernaar om hen te voorzien van waardevolle inzichten en vaardigheden die essentieel zijn voor effectief toezicht op topniveau. Of het zinvol is om in 2025 een nieuwe editie te organiseren hangt af van de aanwas van top toezichthouders bij onze inspecties en de markttoezichthouders.
Inspectiewissel
Inspectiewissel, ons succesvolle project voor uitwisselingen (stages) tussen inspectiemedewerkers, is volwassen geworden! Dit betekent dat dit project vanaf 2025 zelfstandig wordt uitgevoerd door de externe leverancier, en dat er geen extra bijdrage vanuit de Inspectieraad meer nodig is. Wel blijven we vanuit de AvT inhoudelijk betrokken en ook blijft de Inspectiewissel onder de vlag van de Inspectieraad aangeboden worden.
LeerManagementSysteem (LMS)
Op dit moment loopt een rijksbrede aanbesteding van een leermanagementsysteem, waarbij de AvT is aangehaakt. We streven ernaar om onze leertrajecten via dit systeem te gaan aanbieden en organiseren. Belangrijkste voordelen hiervan zijn een efficiëntere planning en organisatie en de mogelijkheid om vernieuwende leervormen te gaan ontwikkelen en aanbieden. We onderzoeken graag samen met de inspecties of we in 2025 hierin samen op kunnen trekken.
Docenten
Docenten vormen de kern van onze leertrajecten. We zetten in 2025 dan ook onverminderd in op het boeien en binden van onze docenten. Onder meer door ook in 2025 verschillende professionaliseringsactiviteiten aan te bieden. Daarnaast blijft werving van docenten onverminderd belangrijk en uitdagend. We vertrouwen erop dat de inspecties ook in 2025 docentschap mogelijk blijven maken.
Kennis en Wetenschap
Een goede kennisfunctie binnen de rijksinspecties helpt om toezicht te blijven innoveren en verbeteren. Vanuit BIR dragen we bij aan die kennisfunctie door kennisdeling en -ontwikkeling te bevorderen, en door kennis van buiten naar binnen te halen. Dat doen we door netwerken tot stand te brengen en te onderhouden en regelmatig bijeenkomsten te organiseren in samenwerking met onze stakeholders, (wetenschappelijk) onderzoekers en anderen met relevante kennis. En door als organisator, adviseur, redacteur en/of auteur bij te dragen aan concrete kennisproducten, aan leergangen van de AvT en externe opleidingen en aan de ontwikkeling van een visie op toezicht.
Om wetenschappelijke kennisontwikkeling over toezicht en de toepassing daarvan in de toezichtspraktijk te bevorderen, co-financiert de Inspectieraad het programma van de Nationale Wetenschapsagenda (NWA) ‘Vernieuwing van Toezicht’. Vanuit BIR begeleiden we de uitvoering van dit programma en de betrokkenheid van de Inspectieraad en het Markttoezichthoudersberaad. Daarmee dragen we bij aan de ambities uit de Wetenschapsagenda Toezicht om een interdisciplinaire community of science, een eigenstandige wetenschappelijke discipline, rondom toezicht te creëren.
Met onze kennisactiviteiten willen we de inspectiecollega’s bereiken zodat zij deze kennis kunnen inzetten ter verbetering van het inspectietoezicht.
We zoeken bewust naar aanknopingspunten om zinvolle samenwerking en netwerken en communities tot stand te brengen. In 2025 gaan we onder meer:
- Verbinding tussen IR-leden met betrekking tot kennis verstevigen door voortzetting van het kennishoofdenoverleg.
- De ontwikkelopgaven uit het meerjarenperspectief voeden met relevante kennis uit het toezicht en de wetenschap. Bijvoorbeeld op het gebied van kwaliteitsborging, publieke verantwoording en responsiviteit. Met dit doel dragen we onder meer bij aan de continuering van de werkgroep effectonderzoek.
- Verdere stappen zetten om met de markttoezichthouders, beroepsvereniging Vide, de omgevingsdiensten en het kenniscentrum CCV de gemeenschappen rond toezicht nog beter met elkaar te verbinden.
- Binnen het NWA-programma concreet werken aan de drie daarin opgenomen programmalijnen: kennissynthese, creëren van communities of practice en ontwikkelen van leertrajecten. De eerste resultaten daarvan worden gepresenteerd tijdens de mid-term evaluatieconferentie medio 2025.
Programma Innovatie Toezicht PIT
In het programma Innovatie Toezicht werkt de Inspectieraad aan vernieuwing in het toezicht. In dit programma concentreren we ons op drie lijnen: maatschappelijke dialoog, digitalisering en professionalisering. Hierbij zett en we in op een toenemende intensivering van de samenwerking, zowel bij de uitoefening van het toezicht als in de ontwikkeling van kennis en toezichtinstrumenten. De snelle maatschappelijke ontwikkelingen vereisen een nauwere betrokkenheid in die samenwerking en meer verbinding tussen inspecties en andere toezichthouders.
Innovatie van toezicht hangt nauw samen met het wezen van de IR, namelijk de samenwerkende rijksinspecties. In die samenwerking speelt BIR een ondersteunende en verbindende rol. Dat doen we door interactie van toezichthouders met elkaar en met de buitenwereld: van elkaar leren, onderzoek en kennisontwikkeling, professionalisering en ontwikkeling van innovatieve methoden en technieken in het toezicht.
Maatschappelijke Dialoog
Het afgelopen jaar zijn we begonnen om het begrip burgerbetrokkenheid te verkennen door kennis met elkaar te delen, onder andere in de vorm van goede voorbeelden. In 2025 maken we een verdiepingsslag en gaan we toewerken naar een handreiking over burgerbetrokkenheid. Een ander belangrijke ambitie van de Inspectieraad is maatschappelijke responsiviteit: aansluiten op ontwikkelingen in de maatschappij. Binnen de lijn Maatschappelijke Dialoog geven we hier mede invulling aan.
Digitalisering
De EU-regelgeving voor AI en cybersecurity is in werking getreden en wordt momenteel omgezet naar Neder landse regelgeving. De inrichting van het toezicht voor die regelgeving is een belangrijk speerpunt in de samenwerking. We zetten in op intensivering van de samenwerking in werkgroepen op de onderwerpen AI, Cyber en data. De werkgroepen worden zoveel mogelijk vanuit de inspecties georganiseerd, met een stimulerende en verbindende rol voor BIR.
Professionalisering
Het MJP van de IR spreekt over de maatschappelijke oriëntatie van toezichthouders en het versterken en bewaken van de kwaliteit van goed toezicht. Bovendien noopt ook de Kaderwet inzake de Rijksinspecties tot een duidelijke visie van inspecties op hun kwaliteitsborging. De komende jaren, beginnend in 2025, initiëren we gesprekken over kwaliteit van toezicht tussen inspecties op verschillende niveaus. BIR zal ook hierin verbinden, stimuleren en zo nodig de pen voeren.
Communicatie
BIR-communicatie ondersteunt het bereiken van de strategische doelen van de Inspectieraad, van de daarin samenwerkende rijksinspecties en van Bureau Inspectieraad. Belangrijkste inhoudelijke leidraad hierbij is het Meerjarenperspectief dat we vanzelfsprekend actief gaan uitdragen. Daarnaast heeft communicatie een adviserende en ondersteunende rol binnen het bureau en een uitvoerende rol bij het communiceren van eigen activiteiten. Bij dit alles vormen onze meerjarige communicatiestrategie en de gezamenlijke visie van de inspecties op communicatie een basis voor onze plannen voor 2025.
Zoals eerder gesteld in dit jaarplan, draagt goed toezicht bij aan het (herstel van) vertrouwen in de overheid, mits toezichthouders met elkaar samenwerken en kennis met elkaar delen. De IR heeft hierin een sleutelrol die hij alleen met succes kan vervullen als hij voldoende zichtbaar is in de buitenwereld en binnen de aangesloten lid-organisaties. Communicatie streeft via drie speerpunten naar een sterke positionering en profilering van de Inspectieraad.
- Externe communicatie: we bevorderen de zichtbaarheid en daarmee bekendheid van de Inspectieraad als samenwerkingsverband, van activiteiten die de Inspectieraad en Bureau Inspectieraad ontwikkelen en uitvoeren, en van toezicht in het algemeen. In 2025 zal naar verwachting de Kaderwet op de Rijksinspecties in werking treden. Een passend moment om actief de publiciteit te zoeken, samen met de rijksinspecties. We maken in onze communicatie om te beginnen gebruik van onze eigen media zoals onze website (inclusief het Inspectielandschap), periodieke nieuwsbrieven en onze steeds succesvoller wordende LinkedIn-pagina. En we gaan het structurele gebruik van Mastodon, als alternatief voor het opgeschorte Twitteraccount / X, in de steigers zetten. Waar passend vragen we betrokken inspecties om onze boodschap te versterken via hun eigen kanalen en middelen. Ook zetten we vakbladen als Toezine en Tijdschrift voor Toezicht in, onder meer over de concrete onderzoeksresultaten die uit het NWA-programma gaan komen. En waar van toegevoegde waarde zoeken we natuurlijk de publiciteit via dagbladen of andere publieke media.
- Interne communicatie en community building: we zetten in op meer bekendheid van en meer actieve betrokkenheid (engagement) van inspectiemedewerkers bij de activiteiten van de Inspectieraad. En stimuleren de onderlinge betrokkenheid en uitwisseling over de grenzen van inspecties heen. We onderhouden hiervoor actief contact met de (interne) communicatieadviseurs en intranetredacties van de inspecties. Vanwege de voorgenomen intensievere samenwerking met markttoezichthouders zullen we meer de verbinding zoeken met de communicatieprofessionals van diezelfde markttoezichthouders. Om, waar van toegevoegde waarde, elkaar tijdig te kunnen informeren en samen op te kunnen trekken. En we voeren het in 2024 opgestelde plan uit dat moet leiden tot een intensiever gebruik van het Netwerk Publiek Toezicht door de leden van dit digitale netwerk. We maken hierbij gebruik van de kennis en ervaring van experts op dit gebied.
- Verdere professionalisering van de communicatie, met aandacht voor de toegevoegde waarde van toezicht voor de samenleving. Door een toenemende afstemming en samenwerking binnen het netwerk van de hoofden communicatie (door de deelnemers inmiddels Communicatieberaad gedoopt) kunnen we communicatieboodschappen over inspectie-overschrijdende zaken krachtiger voor het voetlicht brengen, wat bijdraagt aan een sterke positionering van de Inspectieraad. Vanuit dit overleg organiseren we de jaarlijkse Communicatie Meet Up voor kennisdeling met de communicatieprofessionals van rijksinspecties.
Bijlage: overzicht werkgroepen
De leden van de IR zijn direct betrokken bij lopende activiteiten in de vorm van deelname aan werkgroepen. Voor 2025 ziet de verdeling er als volgt uit:
Governance: Theodor Kockelkoren, Rits de Boer en Alfred Roos.
De werkgroep versterkt de samenwerking tussen de rijksinspecties en het bestuur, beleid en uitvoering en richt zich in het verlengde daarvan op de onafhankelijke positionering van het toezicht. In 2025 gaat de aandacht met name naar de totstandkoming van een Wet op de rijksinspecties.
Externe oriëntatie: Bart Snels, Theodor Kockelkoren, Marina Eckenhausen en Matthijs van den Berg.
De werkgroep richt zich op de verbreding van de reflectieve functie van inspecties in de richting van de samenleving. In 2025 gaat de IR hiervoor een samenwerking aan met de Nationale Jeugdraad.
Digitalisering: Angeline van Dijk, Mark Bressers en Mattheus Wassenaar.
Deze werkgroep is gericht op de toepassing van digitale ontwikkelingen in het toezicht, met name de onderwerpen data, AI en cybersecurity.
TOP-overleg markttoezicht op producten (voorheen CE-markering): Angeline van Dijk (voorzitter), Gerard Bakker, Mattheus Wassenaar, Rits de Boer en Marina Eckenhausen.
Deze werkgroep agendeert en signaleert domeinoverstijgende (knel)punten op het gebied van toezicht op producten en onderhoudt hierover contact met DG Douane en met Economische Zaken als coördinerend verantwoordelijk ministerie. Zij worden hiervoor inhoudelijk gevoed door de Alliantiegroep en het nationale verbindingsbureau.
Stuurgroep NWA-programma: Theodor Kockelkoren, Matthijs van den Berg en Esther de Kleuver.
De Inspectieraad is initiator en medefinancier van het NWA-programma Vernieuwing van Toezicht en geeft vanuit die hoedanigheid richting aan de totstandkoming en uitvoering ervan. Hiervoor is vanuit de betrokken toezichthouders (rijksinspecties en marktautoriteiten) deze stuurgroep ingesteld waarin overigens ook de markttoezichthouders zijn vertegenwoordigd.
Academie voor Toezicht: Marina Eckenhausen en Annemiek van Bolhuis.
Deze werkgroep bespreekt het reilen en zeilen in de Academie en of de Academie nog op de juiste weg is. In 2025 is er extra aandacht voor de positionering van de Academie.
Certificering: Mattheus Wassenaar (voorzitter), Angeline van Dijk, Gerard Bakker en Mark Bressers.
Deze werkgroep bespreekt en signaleert waar nodig domeinoverstijgende (knel)punten op het gebied van certificering. Zij worden hiervoor gevoed door de gelijknamige doe-coalitie die ervaringen uitwisselt over de werking van certificeringssystemen in hun sectoren en aandachtspunten uit het veld.
Dagelijks Bestuur
Het Dagelijks Bestuur bestaat uit: Alida Oppers (voorzitter), Bart Snels en Gerard Bakker (tot de zomer, daarna is reguliere roulatie voorzien).